Pokud chcete udržet váš web na prvních stránkách vyhledávačů, bude pro vás kvalitně provedená SEO analýza naprostou nezbytností. První fází SEO neboli Optimalizace Pro Vyhledávače je právě analýza. S jednorázovým provedením se však budete na příčkách vyhledávačů posouvat vzhůru jen velmi ztuha. V krátkém přehledu níže se dozvíte, jak často je třeba tuto analýzu provádět a v čem vlastně SEO audit spočívá. Také si probereme, jak poznat kvalitního SEO odborníka, který dovede analýzu zrealizovat tak, aby vedla ke skutečnému nárůstu návštěvnosti vašich stránek.

SEO analýza není pouze průzkum vašeho webu…

…jedná se o soubor činností, jejichž výstupem je celková optimalizace webu za účelem zlepšení pozice dané stránky po zadání klíčového slova nebo slovního spojení do vyhledávače. Kvalitní analýza je vstupní branou do světa SEO, vzhledem k vyvíjejícím se trendům je zapotřebí provádět pravidelné úpravy, neustále sledovat potenciální rozšiřování klíčových slov a rovněž mapovat činnost soupeřících webovek. 

6 základních znaků dobře provedené SEO analýzy

  1. Definování klíčových slov – jedna z nejdůležitějších částí každé analýzy je určení klíčových slov, které jsou s vyhledáváním přímo spojeny. Pohlídejte si, že vybraný konzultant zná termíny jako Long Tail nebo LSI klíčová slova.
  2. Cílová skupina – určení cílové skupiny je podstatné pro další postup analýzy a pro správné zpracování klíčových slov.
  3. Obsah – je nutné, aby algoritmus vyhledávače zhodnotil web jako originální. Pokud se na něm objevuje duplicitní obsah, algoritmus tento fakt negativně zhodnotí při sestavování pozic ve vyhledávači. Kvalitní SEO analýza by měla neoriginální obsah odhalit a navrhnout funkční alternativu.
  4. Zpětné odkazy – jsou dalším důležitým faktorem pro dobré umístění; analýza má za úkol určit, zda zpětné odkazy vedou na hodnotné a důvěryhodné webovky a navrhnout případné úpravy.
  5. Zmapování konkurence – pro správné uchopení všech nedostatků a pro inspiraci je zapotřebí důkladně prozkoumat konkurenční weby.
  6. Technické nedostatky – SEO specialista by měl být schopen rozpoznat také technické nedostatky,, zhodnotit user-friendly prostředí, intuitivní ovladatelnost a přizpůsobení pro prohlížení z mobilního telefonu.

Součástí odhalení těchto nedostatků by měl být i návrh jejich řešení. SEO specialista musí být schopný poskytnou odhad celkového rozsahu práce a také přibližnou cenu realizace.

Analýzou vše teprve začíná

Jak již bylo zmíněno výše, analýza je pouhá vstupní brána do světa dobře odvedené optimalizace. Následují konkrétní zásahy, díky kterým by měl web růst na příčkách vyhledávačů a také navyšovat svoji návštěvnost. Pro udržení zdravého prostředí a konkurenceschopnosti je nutné provádět analýzu v pravidelných frekvencích – ty se následně určují podle zaměření dané stránky. Například firemní web, který svůj obsah mění nepravidelně a s většími časovými rozestupy, nebude audit provádět tak často jako e-shop, na kterém se nabídka produktů neustále rozrůstá.

Dejte si záležet na výběru agentury

V oblasti SEO se vždy vyplatí navazovat spíše dlouhodobou spolupráci, pokud se vybraná agentura důkladně seznámí s profilem vašeho webu, dokáže mnohem snáz provádět analýzu a údržbu stránek. Snažte se proto vždy dohledat reference a hodnocení klientů. Velký význam má i průběžný dohled nad postupem a kontrola funkčnosti provedených kroků. Dopřáli jste někdy vašim stránkám “luxus SEO analýzy? Vyplatila se? Zvýšila návštěvnost vašeho webu? Přispějte do diskuse.

Renáta Šímová